Vælg en side
km3

Har du nogle gange være svært at holde humøret oppe, hvis du har haft en rigtig øv dag? Måske har du været overvældet med arbejdsopgaver? Måske er du blevet uvenner med en du har kær? Hvad end grunden er til dit dårlige humør, er der heldigvis noget du kan gøre, for at beskytte dig selv mod den kedelige sindstilstand. Det kræver nemlig, at du bliver stærkere mentalt. Så kan du bedre klare de udfordringer, som kommer din vej. For man kan ikke gå igennem livet, uden at der opstår konflikter og svære valg. Så du kan lige så godt forberede dig, og blive stærkere mentalt. Her får du nogle råd til hvad du kan gøre, for at blive mere livsglad.

Gå til psykolog

Det er altid en god idé at starte til psykolog. Selvom du måske ikke umiddelbart har nogle store problemer i dit liv, kan det stadig betale sig at snakke med en professionel. En psykolog kan give dig nogle værktøjer, så du bedre kan håndtere livets udfordringer. Du opnår en større selvindsigt, da psykologen er god til at analysere dig. Du kan få hjælp til at håndtere traumer, hvis der er sket noget gennemgribende i dit liv, som du ikke kan slippe. Det koster dog en del at gå til psykolog, så det kræver at du har midlerne til det. Hvis du ikke har, findes der gratis rådgivning rundt omkring i landet.

omsorg

Dyrk yoga

Hvis du har ondt i sindet, kan yoga hjælpe dig. Det er nemlig videnskabeligt bevist, at yoga gavner både det fysiske og det psykiske helbred. På psykiatrifonden står der, at yoga giver en kropsbevidsthed, som gør, at man kan bedre kan mærke kroppens signaler. Derfor bør du begynde at dyrke yoga, og se, om der sker en forskel med dit mentale helbred. Så opbygger ovenikøbet muskler og bliver mere smidig. Nogle gange hænger det fysiske helbred sammen med det psykiske helbred. Hvis du er overvægtig, på den måde, at det hæmmer dig i mange ting, kan det føre til depression. Det er vigtigt, at du fanger problemerne i opløbet. Så du kan lige så godt starte til yoga med det samme, for at undgå, at du ender i en depression, eller udvikler en anden psykisk sygdom.

Når du dyrker yoga, er det vigtigt, at du sætter noget beroligende musik på, fordi musik påvirker vores humør. Du kan eventuelt sætte nogle naturlyde på, som fuglesang, eller et vandløb. Du kan læse mere om yogamusik her.